• aktualnosci
Jakie śruby są niezbędne w przemyśle samochodowym?

Śruby są powszechnie stosowanym elementem montażowym i rodzajem łącznika. Dzięki nim możliwe jest szybkie oraz trwałe łączenie wielu materiałów i elementów konstrukcji. Są to elementy bardzo proste w konstrukcji, jednak w rzeczywistości są niezwykle zróżnicowane. Najpopularniejszym rodzajem śrub są te z łbem. Różnią się one między sobą kształtem, co ma kluczowe znaczenie dla ich zastosowania. W przemyśle motoryzacyjnym śruby i nakrętki są bardzo ważnym elementem stanowiącym o bezpieczeństwie kierowcy i jego pasażerów, dlatego istotny jest nie tylko prawidłowy dobór śrub, ale również regularna kontrola ich stanu, np. podczas wymiany kół.

Śruby z łbem sześciokątnym

Należą do najpopularniejszych rodzajów śrub. Występują z niepełnym gwintem – wykonanym na części trzpienia oraz z pełnym gwintem – wykonanym na całej długości trzpienia. Są wytrzymałe na wstrząsy i drgania, dlatego można bezpiecznie z nich korzystać we wszelkiego rodzaju maszynach, bez obawy o to, że zostaną one uszkodzone w wyniku częstej eksploatacji. Śruby z łbem sześciokątnym (DIN 931, DIN 933, DIN 7990, DIN 960, DIN 961, DIN 6921) znajdują zastosowanie w motoryzacji, maszynach rolniczych i przemyśle samochodowym, głównie do układów zawieszenia, układów sterujących czy układów hamulcowych np. do mocowania tarczy hamulcowej. Śruby te mogą być pokryte ocynkiem galwanicznym, ogniowym, płatkowym lub mogą występować bez żadnej powłoki.

Śruby z łbem stożkowym

Śruby stożkowe to elementy złączne, w których klockowy łeb zastąpiony jest płaskim kołnierzem. W momencie wkręcania stożek zagłębia się wewnątrz otworu, łącząc się z powierzchnią materiału. Śruby z łbem stożkowym są wykorzystywane w połączeniach gwintowych wszelkiego rodzaju maszyn. Korzystają z nich przedstawiciele różnych gałęzi przemysłu, głównie motoryzacji, budownictwa oraz przemysłu ciężkiego i lekkiego. Wśród śrub z łbem stożkowym wyróżnia się śruby z podsadzeniem DIN 608 oraz śruby z gniazdem sześciokątnym ISO 10642, które są niezwykle proste w użytku. Do uzyskania stabilnego połączenia wystarczy zwykły klucz imbusowy.

Śruby z łbem walcowym z gniazdem sześciokątnym

Są z powodzeniem stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, w szczególności w miejscach narażonych na duże obciążenia, do których ze względów konstrukcyjnych jest utrudniony dostęp. Śruby z łbem walcowym z gniazdem sześciokątnym nie mają wystających elementów, przez co są bezpieczniejsze od śrub klasycznych. Ich mocowanie jest bardzo proste – wkręca się je za pomocą klucza imbusowego. Klucze te są dobierane pod poszczególne wymiary śrub imbusowych. Dużą zaletą jest fakt, że odkręcanie takiej śruby nie potrzebuje przestrzeni w płaszczyźnie, jak ma miejsce przy kluczach płaskich.

Śruby oczkowe

Z jednej strony są zakończone gwintem, a z drugiej strony oczkiem, za pomocą którego można uchwycić dany element, np. zamocować linkę. Śruby te pokryte są powłoką ocynku galwanicznego, dzięki czemu mają gładką powierzchnię, która zmniejsza ryzyko przecierania zamocowanych elementów. Średnica wewnętrzna oczka śruby jest zbliżona do średnicy trzpienia i może przekraczać 30 mm, co pozwala na mocowanie haków i trzpieni. Zazwyczaj są używane do mocowania drutów, przewodów, linek, łańcuchów czy wykonywania połączeń przegubowych. Służą także do zabezpieczania i załadunku ciężkiego sprzętu oraz maszyn.

Śruby dwustronne

Nazwa śrub dwustronnych wzięła się od ich charakterystycznej budowy – z dwóch stron mają nawiercony gwint, dzięki któremu można wykonywać stabilne połączenia. Różnią się one między sobą długością gwintów oraz średnicą. Śruby dwustronne DIN 835 znajdują zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie służą przede wszystkim do łączenia podzespołów w samochodach i innych pojazdach. Są one niezbędnym elementem złącznym przeznaczonym do realizowania solidnych połączeń kołnierzowych, które są gwarancją szczelności i niezawodności.

10.03.2022 11:42:02