Podkładki należą do grupy elementów złącznych, których nie można pominąć, jeśli zależy nam na stabilności i trwałości konstrukcji. Dlaczego są takie ważne? Przede wszystkim oddzielają śrubę od powierzchni materiału, zapobiegając w ten sposób rozregulowaniu złączeń.
Istnieje wiele typów podkładek, począwszy od wariantów okrągłych płaskich DIN 9021, do łożysk DIN 5406, do sworzni DIN 1440, odginanych DIN 463, podkładek kwadratowych DIN 436, po podkładki klinowe (DIN 434 i 435), na których zastosowaniu skupiamy się w tym artykule.
Tego typu elementy złączne stosowane są najczęściej przy konstrukcjach szyn wąskotorowych. Widząc je przy zakładach specjalizujących się m.in. w przemyśle wydobywczym lub hutniczym, możemy być niemal pewni, że do ich montażu zostały użyte podkładki klinowe. Są one dostosowane do trudnych warunków, dzięki wysokiej odporności na wstrząsy i obciążenia dynamiczne. Z powodu swoich właściwości minimalizują ryzyko samoczynnego odkręcenia połączeń. Ponadto są również zabezpieczone przed korozją oraz niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi.
Zróżnicowane parametry twardości podkładek wpływają na ich szerokie zastosowanie także w wielu innych dziedzinach przemysłowych.
Kolej wąskotorowa to nie jedyny obszar wykorzystania podkładek tego typu. Elementy, dzięki swojej funkcjonalności używane są także przy projektach, które wymagają montażu dwuteowników i ceowników. Najważniejsze przykłady to m.in.